دستگاه کندانسور چیست؟

پنجشنبه 2 تير 1401
13:32
شرکت مهتاب گستر

آیا می دانید دستگاه کندانسور چیست؟

دستگاه کندانسور نوعی مبدل حرارتی با وظیفه تامین برودت می باشد. دستگاه کندانسور از سری قطعات یک سیستم سرمایشی که وظیفه خنک سازی سیالات رو بر عهده دارد. در واقع دستگاه کندانسور جهت تغییر فاز سیالات از حالت دگرگونی عمدتاً فاز سیال از حالت بخار به مایع با سرد کردن آن در صنایع مختلف کاربرد دارد. تولید این قطعه در مدل های کندانسور آبی و هوایی صورت می گیرد و می تواند در سیستم های تبریدی و دستگاه های تقطیر عرقیات استفاده و بهره برداری شود.

به طور کلی می توان گفت، دستگاه کندانسور یک سیستم خنک کننده می باشد که باعث میعان می شود. کندانسور ها در سه نوع آبی، هوایی و تبخیری استفاده می شوند و اندازه های متفاوتی دارند. استفاده از کندانسور صنعتی نسبت به سیستم های سنتی راحت تر بوده و باعث افزایش کیفیت، افزایش راندمان و از همه مهم تر خروجی بیشتری رو به ارمغان می آورد.

دستگاه کندانسور آبی

دستگاه کندانسور آبی یا دستگاه کندانسور آب خنک، عمل خنک سازی سیالات را با استفاده از آب خنک انجام می دهد. از انواع کندانسور آبی می توانیم به دستگاه کندانسور لوله ای و دستگاه کندانسور پوسته و لوله اشاره کرد.

دستگاه کندانسور آبی بر خلاف دیگر کندانسور ها، همان طور که از نامش پیداست با استفاده از آب خنک شده و عمل میعان را انجام می دهد.

یعنی با گردش آب خنک درون دستگاه کندانسور و گرفتن گرمای بخار، رفته رفته بخار خنک تر شده و به مایع تبدیل می شود.

در واقع در این نوع دستگاه کندانسور پس از این که آب خنک کننده، حرارت سیال داغ را گرفت، به برج خنک کننده (کولینگ واتر) ارسال می شود تا در برج مجدد خنک شده و به دستگاه کندانسور یاز گردد.

در نوع دو لوله ای آب در لوله داخلی پمپ می شود و مبرد در لوله خارجی جریان می یابد.

در نوع صفحه ده تا صد صفحه در کنار یک دیگر نسبت به هم قرار گرفته که یکی در میان در فضای بین صفحات سیال سرد (آب) و سیال گرم (سیال گازی داغ) جاری می شود و با یک دیگر از طریق دیواره صفحات تبادل حرارتی انجام می دهند.

در نوع پوسته و لوله ای، آب در حالی که مبرد در پوسته جریان می یابد، از طریق لوله ها پمپ می شود.

پوسته و کویل شباهت زیادی به نوع دستگاه کندانسور آبی پوسته و لوله داشته و در موارد کم حجم استفاده می شود.

دستگاه کندانسور هوایی

دستگاه کندانسور هوایی یا دستگاه کندانسور هوا خنک در دستگاه با یک جریان متوالی از بخار آب، کمک می کند انتقال حرارت در دستگاه با راندمان بالا انجام گیرد. جریان هوای داخل چیلر از طریق یک فن، تأمین می شود. فن خنک کننده به یک موتور الکتریکی متصل است که از طریق گیربکس حرکت می کند. چیلر تراکمی هوا خنک با کندانسور هوایی در واقع یک فرآیند خنک سازی خشک محسوب می شود.

در این نوع دستگاه کندانسور معمولا لوله هایی با باله های متصل تشمیل شده اند، اما گاهی اوقات می توانند سیم یا حتی صفحه ای را به لوله های موجود وصل کنند. این ها سطح بیشتری به دستگاه کندانسور می دهد و باعث خنک کننده کارآمد نر می شود. برای به حد اکثر رساندن انتقال حرارت و تاثیر خنک کننده بر روی مبرد، باید باله های آن تمیز نگه داشته شود.

دستگاه کندانسور تبخیری

در دستگاه های کندانسور تبخیری از آب و هوا با هم به عنوان عامل تبخیر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد دستگاه کندانسور در سیکل سردخانه

سردخانه فریونی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که شامل کمپرسور، کندانسور، اکسپنشن ولو و اواپراتور می باشد.

دستگاه کندانسور سردخانه پس از کمپرسور قرار می گیرد در سردخانه فریونی کندانسور از نوع هوایی می باشد که در ظرفیت های پایین از یک فن و در ظرفیت های بالا تر از دو یا چند فن استفاده می شود.

در سرخانه های فریونی از کندانسور های هوایی استفاده می شود که محل قرار گیری آن پس از کمپرسور می باشد و همچنین این کندانسور ها با مجموعه کمپرسور کنترل کننده ها و خط مایع، کندانسینگ یونیت را تشکیل می دهند.

کندانسور یا مبدل چگالنده محل تبدیل فریون فوق داغ به فریون مایع می باشد که پس از این فرآیند به ریسیور انتقال و به سمت شیر انبساط می رود.

تفاوت بین کندانسور و اواپراتور چیست؟

کندانسور و اواپراتور هر دو مبدل حرارتی هستند. به اصطلاح مبدل حرارتی یک وسیله انتقال حرارت متقابل بین دو یا چند مایع با دما های مختلف است، به همین دلیل به آن مبدل حرارتی نیز می گویند. بنابراین، اگر چه ساختار کندانسور و اواپراتور با هم متفاوت است، اما اصل کار آن ها یکسان است.

کندانسور و اواپراتور عملکرد متفاوتی دارند اما از نظر عوامل مؤثر بر انتقال حرارت، کندانسور و اواپراتور عملکرد یکسانی دارند.  کندانسور برای خنک کردن و انتشار گرما به بیرون استفاده می شود، در صورتی که اواپراتور فرآیند گازی شدن مبرد را بر عهده دارد که گرمای خارجی را جذب می کند، یعنی مبرد از گاز به مایع تبدیل می شود، که فرآیند آزاد سازی گرمای میعانات و فشار داخلی آن معمولاً زیاد است. مبرد تبخیری از مایع به گاز تبدیل می شود که در حال تبخیر و جذب گرما است. در این فرآیند، فشار داخلی معمولاً کم می باشد.

دستگاه کندانسور یکی از اصلی ترین مبدل های حرارتی در تجهیزات برودتی است. عملکرد آن خنک کردن و متراکم کردن بخار مبرد فوق گرم خارج شده از تجهیزات به مایع خنک کننده و آزاد کردن گرما است. مبرد هایی که معمولاً در دستگاه کندانسور مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت است از: آب و هوا.

اواپراتور نیز یکی از مبدل های حرارتی اصلی در تجهیزات تبرید می باشد. در اواپراتور، مایع مبرد در فشار کم و دمای پایین تبخیر می شود تا گرمای محیط خنک کننده را جذب کند و در دمای پایین و فشار کم به گاز اشباع خشک یا بخار فوق گرم تبدیل می شود و در نتیجه انرژی سرد در سیستم تبرید تولید می شود.

اواپراتور و کندانسور از اجزای مهم چیلر می باشند و بر اساس واکنش گرماگیر و یا گرمازا این دو جزء می تواند به طور طبیعی در چیلر کار کند.

اواپراتور، به عنوان نوعی عنصر جاذب گرما، از ویژگی های نوسان فشار کم یک مبرد مایع با دمای پایین برای تبدیل آن به بخار آب استفاده می کند، که گرمای محیط خنک کننده را جذب می کند و برای مقاصد تبرید حاصل می شود.

دستگاه کندانسور می تواند به عنوان یک عنصر آزاد کننده گرما، مبرد گازی با دمای بالا و فشار بالا فشرده شده توسط کمپرسور را به مایع با دمای پایین و فشار بالا تبدیل کند تا گرما را به بیرون منتقل کند.

صرفه‌ جویی در مصرف آب و انرژی با فناوری‌ های دستگاه کندانسور ترکیبی

برای کاهش استفاده از آب و زنده نگه داشتن خنک کننده تبخیری به نوآوری در تجهیزات و فناوری کندانسور نیاز است. طرح ‌های ترکیبی باعث خنک ‌سازی فرایند صنعتی مقرون به صرفه می‌ شوند.

فناوری ‌های خنک کننده تبخیری کارآمد می ‌توانند سهم زیادی در محافظت از تأمین آب جهان داشته باشند. یک کندانسور خنک شده با هوا با خنک‌ کننده آدیاباتیک اختیاری می ‌تواند برنامه‌ های کاربردی مختلفی را که در آن منابع آب محدود است با استفاده از نیروی برق قابل انجام کند. کندانسور های تبخیری دهه‌ ها در کاربرد های برودتی و فرایند صنعتی مورد استفاده قرار گرفته ‌اند. هنگامی که این خازن ‌ها برای اولین بار معرفی می‌ شوند، اغلب سیستم ‌های خنک ‌کننده را تعویض می ‌کنند و در مقابل سیستم‌ هایی که جایگزین می‌ کنند، در مصرف آب و انرژی صرفه‌ جویی می شود.


[ بازدید : 20 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ساخت دستگاه یخساز صنعتی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]