دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

شنبه 28 خرداد 1401
17:22
شرکت مهتاب گستر

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

نمک زدایی فرآیند حذف نمک از آب های حاوی نمک همانند آب دریا ها می باشد. برای این کار از دستگاهی به نام آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. آبی که با استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی نمک زدایی می شود اغلب برای مصارف غذایی و همچنین برای مصارف صنعتی و آبیاری استفاده و بهره برداری می شود.

فرآیند نمک زدایی را می توان بر اساس دو نوع فرآیند انجام داد، که عبارت است از؛ فرایند حرارتی و یا از طریق فرایند فیلتراسیون غشایی.

سه هدف مهم یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی

1.     طراحی بر اساس کم ترین تعداد ممبران

در طراحی از کم ترین تعداد المان یا ممبران استفاده کنیم تا قیمت کلی سیستم کاهش پیدا کند.

تعداد مبران با قیمت تمام شده سیستم اسمز معکوس ارتباط مستقیمی با قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی دارد. پس هر چه تعداد ممبران ها کم تر باشد قیمت سیستم کم تر و مزیت رقابتی بیشتزی نیز خواهد داشت.

2.     طراحی بر اساس کم ترین فشار عملیاتی

فشار پمپ با هزینه عملیاتی سیستم ارتباط دارد. هر چه طراحی سیستم بر اساس فشار عملیاتی کم تر انجام شود هزینه برق مصرفی پمپ در ماه کم تر می شود.

3.     طراحی بر اساس بیشترین درصد ریکاوری

ریکاوری سیستم با اندازه و ظرفیت سیستم پیش تصفیه و همچنین حجم پساب تولیدی ارتباط دارد. اگر بتوانید طراحی را بر اساس درصد ریکاوری بالا تری انجام دهید، حجم پساب و ظرفیت سیستم پیش تصفیه کوپک تر خواد بود.

توجه: این سه هدف با یک دیگر در تناقص هستند، یعنی نمی توان هم زمان به هر سه مورد توجه کرد. به عنوان مثال، ریکاوری بالا تر یعنی فشار عملیاتی بالا تر، یا این که برای کار در فشار عملیاتی کم تر باید تعداد ممبران بیشتری به کار ببریم.

چند توصیه مهم در مورد طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

·        مهم ترین نکته، رفع نیاز کارفرما یا بهره بردار می باشد.

·        تمرکز بر طراحی قبل از شروع پیاده سازی

·        آنالیز و شبیه سازی با نرم افزار برای بررسی خطا های طراحی

·        اطمینان حاصل کنید که همه خطا ها طراحی بر طرف شده اند.

·        در طراحی تغییرات احتمالی در شرایط عملیاتی (فشار، دبی و ...) را حتما لحاظ نمایید.

·        به هزینه های عملیاتی توجه کنید و سعی کنید آن ها را کاهش دهید.

فرآیند های دستگاه آب شیرین کن صنعتی

·        فرآیند حرارتی

فرآیند های حرارتی چرخه طبیعی را تقلید می کنند و آب را تا تولید بخار گرم می کنند و از طریق تراکم آن به آب شور به آب شیرین تبدیل می شود.

·        فرایند فیلتراسیون غشایی

فرآیند دیگری که یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده می کند، فشار دادن سیال از طریق یک سری غشاء های خاص می باشد. به این ترتیب آب شیرین از آب شور به دست می آید.

کنترل دستگاه آب شیرین کن صنعتی

برای دستیابی به کنترل خوب در یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی، یک سیستم کنترل دقیق مناسب مورد نیاز می باشد. این سیستم شامل یک ساختار پیچیده است که مجموعه ای از دستگاه ها را گرد هم می آورد که اندازه گیری های لازم را انجام می دهد.

این سیستم می تواند شامل فرستنده ها، عناصر تنظیم کننده و اتصالات بین این عناصر و برنامه های اتوماسیون فرآیند باشد و می توان از هر آن چه که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی رخ می دهد، آگاهی داشت.

ابزار کنترلی در دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی که از فرآیند اسمز معکوس استفاده می کند، باید یک سری ابزار که متغیر های فرآیند را اندازه گیری و انتقال می دهد، نصب شود تا به صورت خودکار یا نیمه خودکار بر روی آن عمل کند.

درک این نکته مهم است که اطلاعات کنترلی دقیق به ما اجازه می دهد تا تمام قسمت های فرآیند را کنترل نماییم. به این صورت که در مرحله جمع آوری با پمپ ها و شیر های قابل تنظیم به وسیله یک سیستم کنترل می شوند. این سیستم کنترلی هم جریان و هم فشار آب را کنترل می کند.

فیلتر شنی و فیلتر کارتریج دارای دریچه های باز و بسته کننده مربوط به خود هستند. به این ترتیب می توان یک فیلتر را در صورت تمیز کردن و یا به دلیل خرابی، آن را از سیستم جدا کرد.

پمپ های فشار قوی دارای دریچه های تنظیم و اینورتر های فرکانس جهت تنظیم عملکرد سیستم تصفیه آب بر اساس نیاز می باشد.

کنترل قطعات دستگاه آب شیرین کن صنعتی

هر مرحله در یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی مسئولیت خاصی دارد و مهم است که هر قطعه از دستگاه برای فرآیند کلی و محافظت از مرحله بعدی کار خود را به خوبی انجام دهد. ابزار ها و قطعات به کار گرفته شده در دستگاه آب شیرین کن صنعتی با توجه به فرآیند های انجام شده در هر فاز متفاوت می باشد.

سه معیار مهم برای انتخاب مناسب ترین ممبران های اسمز معکوس

آیا می دانید برای انتخاب بهترین ممبران چه اطلاعات و مشخصاتی از سیستم آب شیرین کن صنعتی را باید در نظر گرفت؟

در حالت کلی، انتخاب ممبران مناسب برای دستگاه آب شیرین کن صنعتی را بر اساس کیفیت و مشخصات محصول نهایی که باید تولید کنیم، چگونگی مدیریت هزینه‌ های سیستم و مشخصات خوراکی که در اختیار داریم انجام می‌ دهیم.

·        کیفیت و مشخصات محصول نهایی

منظور ما از کیفیت و مشخصات محصول نهایی در اصل همان کیفیتی است که باید تولید کنیم. اگر کیفیت مورد نیاز بالا باشد حتما باید در انتخاب ممبران ها این مورد را لحاظ کنیم و بر این اساس از ممبران ‌هایی استفاده کنیم که برای تولید آب با کیفیت بالا ارائه شده ‌اند.

·        مدیریت هزینه‌ های سیستم

همان طور که می دانید در سیستم‌ های تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی دو پارامتر هزینه ‌ای وجود دارد، یکی هزینه ‌های سرمایه گذاری که بیانگر قیمت تمام شده سیستم است و دیگری هزینه‌ های عملیاتی که نشان دهنده این موضوع است که وقتی سیستم ما در حالت کار کردن قرار دارد چه هزینه ‌هایی را تولید می‌ کند. این هزینه ‌های عملیاتی شامل هزینه برق مصرفی پمپ های سیستم و هزینه مواد شیمیایی مصرفی در طی فرآیند می باشد.

·        مشخصات خوراک

در انتخاب ممبران های دستگاه آب شیرین کن صنعتی، چیزی که از مشخصات خوراک احتیاج داریم نوع و پتانسیل فولینگ آن است. بر اساس محدوده تی دی اس خوراک دو دسته بزرگ از ممبران ‌های اسمز معکوس داریم، دسته مخصوص تصفیه آب دریا که اگر تی دی اس بالای ۱۰۰۰۰ باشد استفاده می‌ کنیم و دسته مخصوص تصفیه آب ‌های لب شور که اگر تی دی اس پایین تر از ۱۰۰۰۰ باشد به سراغ این ها می ‌رویم. ولی در بحث پتانسیل فولینگ موضوع کمی پیچیده‌ تر است،‌ ما باید دو نوع فولینگ بیولوژیکی و اورگانیک را در نظر بگیریم. منظور از فولینگ اورگانیک آن هایی است که در اثر پیش تصفیه نامطلوب ممکن است وجود داشته باشد.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی تک مرحله ای و دو مرحله ای

آیا می دانید چه مواقعی از سیستم یک مرحله ای و چه مواقعی از سیستم دو مرحله ای استفاده می شود؟

جواب این سوال به ریکاوری سیستم بستگی دارد، هر چه ریکاوری بیشتر باشد به تعداد فیلتر ممبران بیشتری نیاز داریم که بتوانیم آن ریکاوری را انجام دهیم و همچنین در سیستم‌ های تصفیه آب به روش اسمز معکوس مقداری هم بستگی به نوع و کیفیت آب هم دارد.

تشخیص افت تولید دستگاه آب شیرین کن صنعتی

آیا می دانید چگونه افت تولید دستگاه آب شیرین کن صنعتی و شدت آن رو تشخیص دهید؟

بعضی از شرکت ‌های بهره بردار از دستگاه آب شیرین کن صنعتی می گویند ما در فصل تابستان مشکل داریم و سیستم کم می آورد. این یعنی سیستم چنین مجموعه ای دچار افت تولید می باشد.

در صنایعی که از دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده می ‌کنند معمولا در فصول گرم سال مصرف آب بالا می رود و همین افزایش مصرف باعث می شود نیاز داشته باشند که با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشند.

حال اگر سیستم شما دچار افت تولید باشد قطعا نمی تواند نیاز تان را پوشش دهد و به اندازه مصرف تان تولید داشته باشد و این موضوع باعث می شود که فکر کنید سیستم کم آورده است.

در این قسمت قرار نیست بگیم چطور افت تولید را بر طرف کنید ولی می خواهیم بگوییم چطور تشخیص بدید افت تولید دارید یا خیر! و اگر دارید شدت آن چقدر است.

ساده ترین راه کار این است که سیستم خودتان را با نرم افزار شبیه ساز مناسب ممبران ها طراحی کنید و به فشار عملیاتی که نرم افزار به شما می دهد دقت کنید. این فشار را با فشاری که همین الان روی پمپ فشار بالا تنظیم شده است، مقایسه کنید. اگر اختلاف این اعداد خیلی زیاد بود این یعنی شما افت تولید شدیدی دارید.

نکته: موقع این کار حتما در نرم افزار به پارامتر فلو فکتور دقت کنید که روی عدد ۱ تنظیم شده باشد. همچنین دمای آب را هم به طور دقیق در نرم افزار تنظیم کنید.

اکنون اگر می خواهید با شستشوی شیمیایی ممبران ها را احیاء کنید یا این که قرار است تعویض کنید همین الان باید اقدام کنید. هر چه سریع تر بهتر.


[ بازدید : 19 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ساخت دستگاه یخساز صنعتی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]